Istället för en armé av lågbetalda människor som kör runt med leveranser tros självkörande småfordon ta över. Dessa små fordon kör redan runt på en del trottoarer i städer runt om i världen, som till exempel i ett pilotprojekt i San Jose i Kalifornien som drevs av logistikjätten FedEx.
Just nu handlar det mestadels om testprojekt, men det som talar för en positiv utveckling är att det är relativt enkelt att navigera en trottoar i låg hastighet. Vilket skiljer sig från självkörande personbilar, som behöver hantera höga hastigheter, vilket både innebär snabbare beslut och större faror för omgivningen. Ett litet och långsamt leveransfordon kan möjligen knuffa omkull en parkerad cykel men det är svårt att se hur det skulle kunna leda till personskador.
Samtidigt finns det en del utmaningar, som att sådana fordon sannolikt till skillnad från människor inte kan ta sig in i portar och definitivt inte uppför trappor. Det innebär att de inte kan konkurrera med leveranser vid dörren, annat än när mottagaren måste vara hemma. En annan utmaning kan vara att ta sig fram på vintern.