Detaljhandeln världen över kämpar med inflation, ändrade köpbeteenden och långsam återhämtning från pandemin.
I stället för att skära ner på verksamheten investerar det brittiska detaljhandelsföretaget Spot On-Line, med bas i Leeds, i stark närvaro på e-handelsplattformen Temu –– med positivt resultat. Enligt Temu kommer snart en stor del av plattformens försäljning i Europa ske lokalt.
Första månaden efter satsningen ökade Spot On-Lines dagliga försäljning från 200 GBP till 1500 GBP –– en bruttoinkomst på 72 000 GBP. För att möta efterfrågan planerar de nu att öppna ett nytt distributionscenter vilket ger möjlighet att anställa och gynnar regionens logistikföretag.
Temu har snabbt blivit en av de mest nedladdade apparna i Storbritannien. Lokala handlare kan bredda utbudet och förkorta leveranstiderna när lagret ligger närmare kunden. Enligt Temu förväntas i år 50 procent av plattformens försäljning i Storbritannien komma från den här lokala modellen –– en förändring av stor betydelse för hur e-handel kan främja ett helt lands ekonomi.
–– För säljare som vill expandera har Temu en oslagbar fördel. Våra produkter exponeras för miljontals kunder utan de vanliga höga kostnaderna för annonsering eller avgifter. Plattformen gör i princip försäljningen åt oss, säger Spencer Saunders, Marketplace Director på Spot On-Line.