Elbilar som snabbladdas handlade för ett par år sedan om Tesla och deras Supercharger. Numera är den tekniken näst intill standard. Nästa nivå av snabbladdning handlar om att kunna tävla med bensinbilar om hur snabbt det går att ”tanka”. Den här gången är det de kinesiska biltillverkarna som är i framkant.
För någon vecka sedan gick kinesiska BYD, världens största elbilstillverkare, ut med nyheten om att de kommer kunna ladda motsvarande 47 mils körning på fem minuter. Istället för Teslas laddare på upp till 275 kW satsar BYD på 1 000 kW – alltså en megawatt.
Men bara någon vecka senare presenterade kinesiska batteritillverkaren CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) ett uppgraderat Shenxing-batteri som kan ladda en elbil med en räckvidd på upp till 52 mil (520 km) på endast fem minuter. Därmed överträffar de konkurrenten BYD:s teknik.
Redan nu finns det laddare i Sverige, bland annat på Circle K och Preem, som klarar 400 kW. Även bilarna utvecklas allt mer åt samma håll och numera får många nya modeller så kallad 800 volts-teknik. Det finns till exempel i Volvos nya EX90 och Polestar 3.
Sannolikt kommer den här tävlingen pågå tills vi har både laddstationer och bilar som kan laddas lika snabbt som man idag kan tanka sin bil på bensin eller diesel. Med dagens tempo kommer vi vara där inom bara några år.