Laddning för lastbilar på frammarsch

Nya megawattladdare banar nu väg för långväga eldrivna lastbilstransporter. OkQ8 är bland de som satsar på ett laddnätverk för tunga fordon. Kraven för att det ska fungera är dock tuffa – eftersom långväga transporter behöver köra i 4,5 timmar mellan förarnas raster.

Laddarna har installerats i Järna, Vädermotet (Göteborg) och Ödeshög – platser som är strategiskt viktiga för flera logistikflöden. Med dessa supersnabba laddare blir det möjligt att ladda lastbilar med tillräckligt mycket energi under förarnas lagstadgade raster för att köra vidare i upp till 4,5 timmar. Det innebär att långväga elektrifierade transporter kan genomföras utan att tumma på tidseffektivitet eller kostnader.

– Vi på OKQ8 vill ligga i framkant när det gäller att skapa hållbara lösningar för tung trafik. Med de nya megawattladdarna tar vi ett avgörande steg för att visa att långväga elektrifierade transporter inte bara är möjliga – utan också effektiva och stärker konkurrenskraften för våra kunder. Satsningen kompletterar dessutom OKQ8:s rikstäckande laddnätverk för lastbilar som vi bygger ihop med Skellefteå Kraft och Volvo lastvagnar, säger Karin Eriksson, vd för OKQ8.

De nya laddarna är resultatet av ett brett samarbete mellan flera aktörer inom E-Charge-projektet, som samlar fordonstillverkare, laddoperatörer, forskningsinstitutioner och logistikaktörer. Syftet är att skapa en robust laddinfrastruktur som möjliggör en snabb och effektiv elektrifiering av tunga transporter i Sverige.