Elektrifieringen av arbetsmaskiner accelererar i takt med kraven på minskade utsläpp – men vägen mot eldrift är mer komplex än att bara byta ut motorn. Batterierna ses ofta som dyra och bökiga, men rätt satsning kan ge både bättre prestanda och lägre driftkostnader, menar branschexperter som intervjuas i tidningen Entreprenad.
– Intresset för elektrifiering har ökat snabbt. Förutom miljövinster ger eldrivna maskiner ofta nya funktioner, lägre ljudnivå och högre prestanda, säger Magnus Persson, försäljningschef för norra Europa på Briggs & Stratton.
Företaget, som tillverkar batterier och energilösningar under varumärket Vanguard, riktar sig mot mellanstora maskiner – som kompaktorer, betongblandare och rivningsutrustning. En europeisk batterifabrik finns i planerna när volymerna växer.
Men att elektrifiera maskiner kräver mer än att ersätta en förbränningsmotor med en elmotor.
– Alla komponenter måste fungera tillsammans. Det räcker inte att bara sätta dit ett batteri, säger Paul Bramhall, ansvarig för elektrifiering på Briggs & Stratton.
Han menar att valet av batteristorlek är avgörande för effektiviteten. Ett för litet batteri kan verka billigare, men leder till täta laddstopp och förlorad arbetstid.
Även svenska företag ser samma utmaningar. Anders Olsson, vd för EqLab i Hudiksvall, arbetar både med egna produkter och som konsult åt tillverkare som vill elektrifiera sina maskiner.
– Många är i en lärande fas. De vill visa att de hänger med, men utan rätt kunskap blir det dyrt, säger han.
Olsson framhåller att elektrifiering kan höja produktiviteten rejält när komponenter optimeras för eldrift. Bramhall håller med och råder tillverkare att ta hjälp av erfarna experter:
– Det är billigare än att försöka själv och misslyckas – och dessutom säkrare.