Den avgörande frågan för it-köpare: Ska AI ses som en separat produkt eller som en inbyggd funktion?

I takt med att allt fler AI-lösningar integreras i befintliga programvaror och plattformar, blir det enklare för CIO:er att orientera sig i en snabbt föränderlig marknad. Just nu är det dock inte ännu så.

En viktig debatt, med konsekvenser för både CIO:er och it-köpare, är huruvida AI i första hand kommer att vara en produkt eller en funktion när AI-marknaden har satt sig.

På ena sidan finns renodlade AI-aktörer som erbjuder nischade och ofta uppgifts- eller branschspecifika punktlösningar, samt AI-generalister som Open AI, Meta och Google, vars fristående stora språkmodeller (LLM) kan integreras med andra it-system. Å andra sidan lägger it-leverantörer som Salesforce, Service Now och många cybersäkerhetsleverantörer snabbt till AI-funktioner för att förbättra och förändra sina kärnprodukter.

Utmaningen för cio:er och andra it-ledare är att avgöra vilken typ av AI som bäst kommer att gynna deras organisation med så många alternativ och möjliga vägar som för närvarande finns tillgängliga. Chefer som tittar på AI-produkter måste förstå vad de köper och hur de kan få ut värde av det.