Vissa affärsidéer är bättre än andra – oavsett hype

Det är inte alls säkert att artificiell intelligens är bra för affärerna. Det beror på väldigt många aspekter, som investeringskostnadens storlek och tjänsternas användbarhet för företag och konsumenter. Vissa tekniska framsteg, innovationer och affärsidéer är helt enkelt bättre än andra.

Vi kan få en fingervisning från de företag som jobbar i branschen. Vi ser att Storytel gör en rejäl vinst, vilket är ännu ett tecken på att ljudböcker funkar fint.

Mer tveksamt är det om elsparkcykeluthyrning av typen Voi och Tier fungerar. Vissa branscher, som till exempel elbilar, blir nog en jättebra affär så småningom men just nu är det många som blöder. Utslagningen kommer snart. Sannolikt kan detsamma sägas om kontorshotellen. Många medier behöver fortsätta sin anpassning till den digitala världen innan de kommer fungera långsiktigt.

Sedan finns det förstås alla dessa affärsidéer som inte verkar fungera alls. Det verkar till exempel inte som elektroniska tidskrifter går så bra. Men vi ska aldrig säga aldrig. Vem skulle ha gissat att vinylskivorna skulle ha en framtid? Nu väntar vi bara på att skrivmaskinen ska komma tillbaka.