Unga amerikaner jobbar hellre på fintech-företag än banker

En rapport från PYMNTS Intelligence visar att 36% av Generation Z föredrar FinTech-lösningar framför traditionella banker när det gäller onlinebetalningar. Detta belyser den ökande konkurrens som traditionella banker står inför från FinTech-företag, särskilt när yngre konsumenter söker mer skräddarsydda och flexibla finansiella tjänster istället för standardiserade alternativ.

Rapporten, som tagits fram i samarbete med Galileo, pekar också på växande intresse för ”komponerbar bankverksamhet” som en möjlig lösning för traditionella banker. Genom att använda API-baserade system kan banker anpassa sina tjänster efter kundernas specifika behov och snabbt integrera nya funktioner och erbjudanden.

Traditionella banker står inför stora utmaningar. Enligt rapporten anger 53% av bankcheferna att tekniska skulder från otillräckliga systemuppgraderingar hindrar innovation, och nästan 40% av kunderna är missnöjda med betalningstider. Kostnaderna för att underhålla gamla system förväntas fortsätta att stiga och kan leda till förluster på upp till 57 miljarder dollar fram till 2028.

För att möta dessa utmaningar planerar många banker att implementera tjänster som Zelle och Federal Reserves snabba betalningssystem, FedNow. Genom att omfamna en mer samarbetsinriktad och flexibel bankmodell kan traditionella institutioner förbättra kundupplevelsen och behålla sin relevans i en allt mer konkurrensutsatt marknad.