Företags varumärken har en viktig signalfunktion

Företags visuella identitet kan sända ut en signal till konsumenter som gör att de uppfattas som mer fokuserade på upplevelse och underhållning eller istället uppfattas som mer funktionella. Konsumenter får förväntningar om företaget och dess produkter som kan vara mer eller mindre sanna – och detta kan både hjälpa eller hindra företagen i deras marknadsföring.

Experiment visar att någon som är ute efter något funktionellt kommer klicka på en annons som signalerar just detta.

Olika typer av visuell identitet

En logotyp som är strukturerad, balanserad, proportionerlig signalerar att det handlar om ett företag som gör något nyttigt, användbart men inte särskilt kul. Exempel skulle kunna vara Postnord och FedEx, företag som ska leverera paket men inte behöver vara så roliga när de gör det.

Andra företag satsar istället på en visuell identitet som är färgglad, osymmetrisk och utan ramar. Exempel kan vara Coca-Cola och Pepsi.

Experiment visar även att konsumenterna letar efter företag med rätt typ av identitet. De tror till och med att företag som förknippas med hedonistiska upplevelser måste ha en viss typ av logotyp. Annars tror konsumenterna att de sannolikt inte är särskilt ekonomiskt framgångsrika. Kanske har de dessutom rätt i det.